close
تبلیغات در اینترنت
١٤٥٠٠ مکتب در سطح کشور
آخرین مطالب

تماس با ما

تماس با ما

١٤٥٠٠ مکتب در سطح کشور

 

١٧٥ اول نمرۀ مکاتب بدون امتحان کانکور به پوهنتونها راه مى يابند

کابل (پژواک، ١٨ جدى٩١): تعداد ١٧٥ تن از اول نمره هاى مکاتب مختلف کشور، بعد از سپرى نمودن امتحان اختصاصى، بدون اشتراک در امتحان کانکور به پوهنتون هاى دولتى راه پيدا مى کنند.

امان الله ايمان سخنگوى وزارت معارف، به آژانس خبرى پژواک گفت که ١٧٥ تن يادشده، از سوى وزارت معارف به وزارت تحصيلات عالى معرفى مى شوند. 


 

حامد کرزى رييس جمهور درماه سرطان سال روان، درنشستى تحت نام "فراخوان ملى براى اصلاح نظام تعليمى، تحصيلى، آموزش هاى فنى و حرفوى و کاريابى در افغانستان"، از وزارت هاى معارف وتحصيلات عالى خواسته بود که جهت تشويق شاگردان لايق، اول نمره ها تا پنجم نمره هاى صنوف دوازدهم، بدون اشتراک در امتحان کانکور، شامل پوهنتون ها شوند.

امان الله ايمان سخنگوى وزارت معارف گفت که وزارت معارف، به دليلى تنها اول نمره هاى صنوف دوازدهم را شامل اين پروسه نموده که شموليت اول تا پنجم نمره ها ممکن نيست؛ زيرا تعداد اول تا پنجم نمره ها به حدود چهل هزار تن مى رسد.

وى ‌گفت که اول نمره هاى عمومى صنوف دوازدهم هرليسه، در يک امتحان اختصاصى در ولايات مربوطه اشتراک مى کنند و از جمع آنها با در نظرداشت نمرات سه سالۀ شان، پنج تن که بلندترين نمره را داشته باشند، غرض راه يافتن به پوهنتون به وزارت تحصيلات عالى معرفى مى شوند.

موصوف افزود که اين پروسه، آغاز شده و در دو هفته تکميل مى شود.

ایمان علاوه کرد که از جمع پنج شاگرد ممتاز هر ولايت که به اساس امتحان انتخاب مى شوند، کسانی که در درجه اول و دوم قرار مى گیرند، مى توانند به پوهنځی هاى دلخواه شان راه یابند و همچنان از بورسیه های کشورهای دلخواه استفاده نمایند.

 

همچنان موصوف گفت: کسانی که در درجه سوم، چهارم و پنجم قرار مى گیرند، به استثنای پوهنځی های طب و انجنیری مى توانند به ساير پوهنځى ها راه یابند و هم از بورسیه های کشورهای خارجی استفاده نمایند.

به اساس معلومات ايمان، در سطح کشور در مجموع  ١٤٥٠٠ مکتب فعاليت دارد که ٤٢٠٠ آن ليسه مى باشد.

شمارى از کارشناسان امور تعليم و تربيه چندى قبل در گفتگو با آژانس خبرى پژواک، طرح شامل ساختن اول نمره ها تا پنجم نمره ها بدون امتحان کانکور در موسسات تحصيلات عالى را غيرقابل تطبيق خوانده بودند.

کارشناسان تعليم و تربيه در آن وقت گفته بودند که اين سيستم، نظربه شرايط فعلى مساعد نيست؛ زيرا امکانات جعل بيشتر را مساعد مى نمايد.

مطالب مشابه

ارسال نظر برای این مطلب

نام
ایمیل (منتشر نمی‌شود) (لازم)
وبسایت
:) :( ;) :D ;)) :X :? :P :* =(( :O @};- :B /:) :S
نظر خصوصی
مشخصات شما ذخیره شود ؟ [حذف مشخصات] [شکلک ها]
کد امنیتیرفرش کد امنیتی