آخرین مطالب

تماس با ما

تماس با ما

نقــش CBR در پــروســۀ اصـــلاح اداره عـــامه

نقــش CBR در پــروســۀ اصـــلاح اداره عـــامه

                                          

 

نقــش CBR در پــروســۀ اصـــلاح اداره عـــامه

بخش نخست: نظام خدمات ملکی افغانستان در سال‌های پسین شاهد تحولات و تغییرات بسیار جدی بوده است. با توجه به وضعیت نا به‌هنجار سیاسی، اجتماعی، اقتصادی و ... و پشت سر گذاشتن یک دورۀ سیاه در کشور، نهادهای ملکی افغانستان در این مدت از عدم مدیریت سالم و کارا رنج می‌برد. نبود شیوه‌ها و راهکارهای مناسب که بتواند ادارات افغانستان را به گونۀ موثر رهبری نماید، از جملۀ بزرگترین چالش‌هایی بود که خوشبختانه با روی کار آمدن صفحۀ جدید سیاسی و آغاز ساخت‌وساز زیر بناهای کشور دولت مصمم شد، تا به منظور سر و سامان‌دادن به نظام خدمات ملکی افغانستان تلاش‌های همه جانبه را به خرچ دهد؛ تا نظم جدید در سیستم اداری و خدماتی ملکی افغانستان مسلط شود. به این منظور، کمیسیون مستقل اصلاحات اداری و خدمات ملکی افغانستان که یکی از اهداف عمدۀ آن ارتقای ظرفیت در نهادهای خدمات ملکی افغانستان است، ایجاد شد و این نهاد پس از تأسیس‌اش تلاش‌های گسترده‌یی را در این زمینه انجام داده و تلاش‌های گسترده‌تر و موثرتر دیگر نیز در حال اجرا و عملی‌شدن می‌باشد که بدون شک با به ثمر رسیدن این تلاش‌ها موثریت و کارایی نهادهای خدمات ملکی افغانستان به گونۀ چشمگیر بلند خواهد رفت و در ظرفیت و تخصص کارکنان خدمات ملکی نیز تغییرات مهم بوجود خواهد آمد، تا کارمندان نهادهای ملکی افغانستان بتوانند در راستای ارایۀ خدمات به مردم از کارکردگی بالای بهره برده و تغییرات اساسی و بنیادی در ادارات شان به‌وجود آورند. جهت دست یافتن به این مهم، کمیسیون مستقل اصلاحات اداری و خدمات ملکی برنامه‌های زیادی را روی دست دارد.

برنامۀ «ارتقای ظرفیت برای نتایج» (CBR)، یکی از برنامه‌های مهم اصلاحی در اداره عامۀ افغانستان در جهت بلندبردن توانایی و ظرفیت‌سازی است که از سوی کمیسیون مستقل اصلاحات اداری و خدمات ملکی افغانستان طرح و مورد اجرا قرار می‌گیرد. این برنامه از سوی دو واحد حمایوی CBR در وزارت مالیه و کمیسیون مستقل اصلاحات اداری و خدمات ملکی افغانستان مدیریت می‌شود و بودجۀ آن توسط صندوق وجهی بازسازی افغانستان (ARTF) از طریق بودجۀ ملی افغانستان تمویل می‌گردد. مجموع بودجۀ این برنامه بالغ بر 350 میلیون دالر می‌رسد که طی پنج سال آینده که از ماه جنوری سال 2012 آغاز گردیده در نهادهای ملکی افغانستان عملی خواهد شد. از این مقدار بودجه برای دو نیم سال آینده 100 میلیون دالر منظور شده که نحوۀ مصرف و نهاد مصرف کننده آن به چهار بخش تقسیم شده است که در بخش اول 8.5 درصد از طریق وزارت مالیه، بخش دوم 80 درصد در بخش ظرفیت سازی منابع بشری از طریق کمیسیون مستقل اصلاحات اداری و خدمات ملکی، بخش سوم 5.7 درصد در بخش آموزش خدمات ملکی از طریق کمیسیون و بخش چهارم که 5.7 درصد می‌شود، از طریق وزارت مالیه صورت می‌گیرد که مجموعاً 100 میلیون دالر را در بر دارد.

CBR از جملۀ برنامه‌های موثر در راستای اصلاح اداره عامه است که هدف آن بلندبردن ظرفیت مسلکی و اجرایی کارکنان خدمات ملکی افغانستان و همچنان ارتقای ظرفیت تخنیکی و مدیریتی وزارت‌ها از طریق استخدام متخصصین افغان در نهادهای خدمات ملکی افغانستان می‌باشد. هدف عمده این است که با بلند بردن توانایی و ظرفیت مسلکی این متخصصین، از آن‌ها جهت اصلاح نهادهای دولتی در مرکز و ولایت استفاده شده و تا که بتوانیم مکلفیت‌ها و خدمات را به وجه احسن از طریق برنامه‌های اولویت ملی (NPP3) به مردم افغانستان ارایه نموده و یک نظام خدمات ملکی پاسخگو و حسابده را بوجود آوریم. همچنان این برنامه ابتکاری است در جهت ارتقای ظرفیت به منظور تطبیق اصلاحات در وزارت‌ها و افزایش موثریت و کارای آنان در راستای فعالیت‌ها و بهبود ارایۀ خدمات با فراهم آوری زمینه‌های جلب و جذب کارکنان مسلکی در نهادهای ملکی افغانستان. این برنامه چهار بخش زیر را احتوا می‌نماید:

1.همکاری تخنیکی برای تهیه و تطبیق برنامه‌های ظرفیت سازی: بخش مذکور شامل فراهم‌آوری همکاری تخنیکی به وزارت‌خانه‌ها می‌باشد که چگونه پروپوزل‌های‌شان را به منظور گرفتن برنامۀ CBR ارایه کنند. فراهم‌آوری همکاری‌های تخنیکی تابع یک سلسله نتایج قابل تحویل بوده که در پلان بالای آن توافق صورت گرفته و تنها می‌تواند برای مدت کوتاه و یا میان‌مدت باشند.  

2. ظرفیت سازی منابع بشری: این بخش شامل جلب و جذب افراد متخصص و آموزش دیده در وزارت‌ها و دیگر نهادهای دولتی می‌باشد؛‌ تا زمینه را برای تطبیق بهتر اصلاح اداره عامه و تطبیق پروپوزل‌های CBR در وزارت های شان فراهم نمایند و همچنان ایجاد زمینه ها برای جلب کارمندان مسلکی در وزارت می باشد.

3. آموزش خدمات ملکی: این بخش برنامه‌های آموزشی در مورد اداره عامه را ترتیب و برای کارمندان خدمات ملکی عرضه می نماید، تا اطمینان حاصل گردد که مامورین ادارات زیربط جهت پیشبرد وظایف خویش دارای دانش و مهارت های مورد نیاز میباشند.  

4. مدیریت پروژه، نظارت و ارزیابی:  بخش مذکور خدمات مشورتی و انفرادی را احتوا مینماید که در هماهنگی با کمیسیون مستقل اصلاحات اداری و خدمات ملکی، واحد حمایت پروژه وزارت مالیه را در انجام ارزیابی و بررسی پیشرفت پروژه و نتایج CBRPs همکاری می‌نماید.

دو واحد حمایه‌یی CBR در وزارت مالیه و کمیسیون مستقل اصلاحات اداری و خدمات ملکی این برنامه را تسهیل نموده و با ارایۀ پریزینتشن‌ها مسوولیت دارند،اهداف آن را به سایر وزارت‌ها و نهادهای ملکی افغانستان معرفی کنند؛ تا تمام این نهادها بتوانند از این برنامه مستفید شوند، که هم اکنون معرفی این برنامه            ادامه دارد

 

 

در وزارت‌های: زراعت، آبیاری و مالداری، وزارت مخابرات و تکنالوجی معلوماتی، وزارت معارف، وزارت تحصیلات عالی، وزارت اقتصاد، وزارت فواید عامه، وزارت صحت عامه، وزارت کار، اموراجتماعی، شهداء و معلولین، وزارت عدلیه، وزارت تجارت و صنایع، وزارت احیاء و انکشاف دهات، وزارت انرژی و آب، وزارت معادن، وزارت ترانسپورت و هوا نوردی ملکی و وزارت مبارزه با مواد مخدر با اشتراک معینان، رؤسای عمومی و کارمندان ارشد وزارت خانه‌های متذکره،‌از سوی دو واحد حمایه‌یی CBR صورت گرفته است. این برنامه فرصت خوبی است برای نهادهای دولتی افغانستان تا با جلب و جذب افراد مسلکی و کار آزموده نیازمندی‌های مدیریتی و رهبری را در ادارات‌شان برآورده ساخته و زمینۀ کارایی و موثریت نهادهای‌شان را بلند ببرند.

برنامۀ CBR وضعیت وزارت‌ها را از نگاه فعالیت‌ها و کارکردهای آنان به سه «رده» تقسیم بندی نموده تا نحوۀ استفادۀ وزارت‌ها از این برنامه با در نظر داشت مشخصه‌های در نظر گرفته شده، متفاوت از یکدیگر باشد و از سوی دیگر، سطح استفاده نهادهای دولتی از این برنامه تشخیص شود. در این میان که بالاترین رده آن، رده (3) بوده که همینطور از حمایت بیشتر برخوردار است و از برنامهCBR به گونۀ کامل و همه جانبه مستفید شده می‌توانند. وزارت‌های می‌توانند در  رده سوم قرار گیرند که یک سلسله معیارهای بلندتر داشته باشد؛ یعنی مصرف بودجه بیش از 50 درصد باشد و سیستم رتب و معاشات در مرکز 80 درصد و در ولایات 60 در صد تطبیق شده باشد و همچنان وزارت در جمع‌آوری عواید ملی سهم داشته باشد. این‌ها از جمله موارد است که وزارت‌ها با تکمیل نمودن این معیارها می‌توانند شامل رده سوم باشند، تا اکنون وزارت‌های احیاء و انکشاف دهات، وزارت معارف، وزارت صحت عامه، وزارت مخابرات و وزارت زراعت در رده سوم که بلند ترین رده‌است، قرار دارند. وزارت های کار، امور اجتماعی، شهداء و معلولین، وزارت معادن و وزارت تجارت در رده دوم قرار دارند همچنان وزارت‌هایی که شامل این رده می‌باشند باید یک سلسله معیارهای مشخص دیگر را نیز تکمیل نموده باشند، که از جمله مصرف بودجه حد اقل بیش از 50 درصد باشد، سیستم رتب و معاش در مرکز 60 درصد و در ولایات 40 درصد تطبیق شده باشد همچنان وزارت مذکور باید دارای پلان استراتیژیک باشد. و وزارت‌های مبارزه با مواد مخدر و امور شهر سازی در ردۀ اول قرار دارد که این رده هیچگونه معیار را نمی‌طلبد و تمام وزارت‌ها و نهادهای دولتی می‌توانند که پس از ارایه درخواست هایشان و تأییدی آن از جانب کمیته رهبری CBR شامل این رده شوند. همچنان وزارت‌های انرژی و آب، وزارت تحصیلات عالی و وزارت فواید عامه کارهای‌شان زیر دوران بوده و به نزدیکترین فرصت از برنامه CBR مستفید خواهند شد.

مطالب مشابه

ارسال نظر برای این مطلب

کد امنیتی رفرش