آخرین مطالب

تماس با ما

تماس با ما

در دایکندی از روز جهانی سوادآموزی تجلیل شد

در دایکندی از روز جهانی سوادآموزی تجلیل شد

 

مرتضی برلاس

 

اهالیِ علم دوست این ولایت در اقدامی دیگر ثابت کردند تا چه اندازه به این امر پابند هستند. تجلیل از روز جهانی سوادآموزی در دایکندی گرفته می‌شود. ولایتی که راه‌های صعب‌العبورش در بسیاری از فصول سال سبب می‌شود که محصلین و دانش‌آموزانش با پای پیاده روزها راه را تا کابل بیایند...

 

 

 

هشتم سپتامبر، روز جهانی سوادآموزی در تمام دنیاست. این روز توسط سازمان یونسکو نام‌گذاری شده است. متأسفانه از این روز در افغانستان کمتر تجلیل می‌شود، حتا در سال‌های اخیر مسئولین وزارت معارف نیز چنین برنامه‌هایی را روی دست نداشتند.

این در حالی است که افغانستان پایین‌ترین آمار سواد را در جهان دارد و طبق آمار احتمالی، حدود 35 درصد مردم افغانستان از نعمت سواد برخوردار هستند.

علل زیادی برای کم‌سوادی و محرومیت از سواد مردم افغانستان وجود دارد. یکی از این علت‌ها ناامنی در بسیاری از مناطق است. اما ولایات مرکزی افغانستان در این سال‌ها یکی از امن‌ترین نقاط کشور بوده است. همین امر سبب شده است که در این ولایت رشد معارف و فراگیری علم و دانش روزافزون باشد.

ولایت دایکندی یکی از ولایاتی است که به معرفت‌آموزی و علم‌پروری شهرۀ عام و خاص است. اهالیِ علم دوست این ولایت در اقدامی دیگر ثابت کردند تا چه اندازه به این امر پابند هستند. تجلیل از روز جهانی سوادآموزی در دایکندی گرفته می‌شود. ولایتی که راه‌های صعب‌العبورش در بسیاری از فصول سال سبب می‌شود که محصلین و دانش‌آموزانش با پای پیاده روزها راه را تا کابل بیایند.

 این برنامه به تاریخ 18 سنبله سال روان از سوی جمعی از فرهگنیان منطقه برگر، ولسوالی میرامور این ولایت در مسجد بازار جوز برگزار شده بود. در این برنامه آقای خداداد عاصی، یکی از فرهنگیان برگر، به سخنرانی پرداخته و به نوبۀ خود این روز را روز بزرگی برای مردم دایکندی دانست.

از دید آقای عاصی این روز باید مردم دایکندی را بیشتر از پیش بیدار کند و مردم بیشتر به معارف روی آورند.

آقایان محمودی و توحیدی نیز در این برنامه به ایراد سخن پرداختند. آنها گفتند این روز در حالی در دایکندی تجلیل می‌شود که از حدود 400 باب مکتب در این ولایت هنوز تعداد زیادی از آنها ساختمان ندارند

این در حالی است که چندی پیش سازمان سیگار، پرده از رازهای وزارت معارف برداشت. در وزارت معارف هزاران مکتب شامل بودجه بودند ولی عملاً هیچ مکتبی وجود نداشته است.

با این حال دایکندی یکی از ولایاتی است که سالانه بیشترین اشتراک‌کنندگان در کانکور سراسری را دارد. ولایت دایکندی چندین بار در سطح کشوری از لحاظ قبولی بیشتر در کانکور، مقام‌هایی را نیز از آن خود کرده است.

منبع: جمهوری سکوت

مطالب مشابه

ارسال نظر برای این مطلب

کد امنیتی رفرش