آخرین مطالب

تماس با ما

تماس با ما

گفتگوی اختصاصی با روحانی و ریس هیئت72 تن در پیوند به آخرین جزئیات حادثه انفجار گاز در هیئت 72 تن

گفتگوی اختصاصی با روحانی و ریس هیئت72 تن در پیوند به آخرین جزئیات حادثه انفجار گاز در هیئت 72 تن

 

گفتگوی اختصاصی با روحانی و ریس هیئت72 تن در پیوند به آخرین جزئیات حادثه انفجار گاز در هیئت متوسلین شهدای هفتادوتن کربلا در باقر شهر تهران

 

مصاحبه کننده: محمد فروغی

اشاره:

 

هیئت متوسلین شهدای هفتادوتن کربلا ویژه مهاجرین افغانستانی نامی آشنا و آدرسی شناخته شده برای مهاجران افغانستانی مقیم باقرشهر تهران است.

امسال نیز مانند سال های گذشته،عزاداران حسینی مقیم باقر شهر تهران به یاد ۷۲ شهید پاکباز کربلا مراسیم عزا برپا کردند؛ تا آنکه شامگاه روز چهارشنبه ۲۹ میزان، حادثه تلخی انفجار گازشهری در این مجلس به وقوع پیوست که درپیوند به این واقعه اسفناک، ده ها نفر از عزاداران مهاجرین افغانستانی زخمی و یا جان با ختند. که در ذیل در خصوص آخرین جزئیات این حادثه، مصاحبه ی با روحانی محترم این هیئت جناب حجت الاسلام والمسلمین آقای سید علاء امیری، و ریس محترم این هیئت آقای الله بخش مقصودی ترتیب داده شده است.

محمد فروغی : جناب آقای امیری از زمانی وقوع حادثه برای خوانندگان بگویید ؟

 

آقای امیری: این حادثه در شامگاه روز چهارشنبه 29 میزان 1394(شب هشتم محرم1394) بر اثر نشت گاز در هیئت عزاداری 72 تن باقر شهر واقع در زیر زمین يك مجتمع مسكوني، جنب تالار پذیرایی گل سرخ باقرشهر اتفاق افتاده بود که منجر به مصدوميت بیش از 42 نفر از عزاداران حسینی گردید.

محمد فروغی : جناب آقای مقصودی در خصوص تعداد مصدومان و جان باختگان این حادثه اسفناک توضیح بفرمایید ؟

 آقای مقصودی: همان طور که ذکر شد این حادثه منجر به مصدوميت بیش از چهل نفر از عزاداران حسینی گردید.که متأسفانه تا این لحظه تعداد نه نفر از مصدومان (دو مرد، چهار کودک، یک جنین 7 ماهه، و دو نفر خانم) در بیمارستان جان باخته اند ، و هم اکنون حدود هیجده نفر در بیمارستان بستری می باشد که حال بسیاری از آنان وخیم است اما بقیه پس از معالجه و درمان از بیمارستان مرخص شده اند.

محمد فروغی: جناب اقای امیری علت وقوع انفجار چه بود ه است؟

 

اقای امیری: در خبرهای اولیه گفته شده بود که انفجار کپسول گاز علت این حادثه دلخراش بوده که این واقعیت ندارد، وی با اشاره به علت اصلی وقوع حادثه اظهار داشت: با بررسی‌های گروه کارشناسی آتش‌نشانی شهرداری باقرشهر علت حادثه نشت گاز از لوله گاز شهری به داخل سقف کاذب زیرزمین مسکونی اعلام‌شده است که تجمع گاز باعث بروز حادثه و تخریب ساختمان شده است.

 همین جا من اضافه می کنم که علت نشتی گاز به احتمال قوی غیر استاندارد بودن لوله های گاز و عدم رعایت ایمنی از سوی شرکت گاز  می باشد. که به طور طبیعی مسئولیت این حادثه متوجیه شرکت گاز می باشد.

محمد فروغی: آقای امیری در خصوص روند رسیدگی به حادثه  از سوی مسئولین آتش فشانی،  امداد و نجات توضیح بفرمایید؟

اقای امیری:  بعداز وقوع حادثه سریعا به مسئولین آتش فشانی، و  امداد و نجات، تماس گرفته شد که حدود بیست دقیقه بعد از حادثه، آتش نشانی، اورژانس، نیروی انتظامی و مسوولان به محل وقوع حادثه رسیدند.

محمد فروغی: مصدومان این حادثه به کدام بیمارستان ها منتقل و بستری شدند؟

اقای امیری: اکثر مصدومان و مجروهان به بیمارستان شهدای یافت آباد تهران، برخی دیگر نیز به بیمارستان حضرت رسول اکرم، بیمارستان مطهری نارمک ، و بیمارستان حضرت علی اصغر  در ولایت(استان) تهران منتقل  وبستری شدند.

محمد فروغی: اقای مقصودی لطفا در خصوص تأمین هزینه های درمانی مصدومان حادثه برای خوانندگان توضیح بفرمایید؟

 

اقای مقصودی: متأسفانه تا این لحظه هیچ سازمان و نهادی حکومتی به مصدومان حادثه در تأمین هزینه ها همکاری نداشته است و مصدومان روی تخت های بیمارستان با هزینه های شخصی درمان می شوند اما از آنجا که خانواده های مصدومان دفترچه بیمه درمانی ندارد و از سوی دیگر وضعیت اقتصادی شان بسیار ضعیف است و مشکلات مالی دارند، در خصوص تأمین هزینه های درمانی دچار مشکل می باشند.

البته هیئت های عزاداران مهاجرین افغانستانی ساکن تهران، حدود چهل و پنج میلیون تومان را که از طریق کمک های مردمی جمع آوری شده بود، در اختیار مصدومان حادثه قرار دادند  که متأسفانه این مبلغ نسبت به هزینه های در مانی چهل نفر که هر نفر در هر روز حدود سه صد هزار تومان هزینه تخت و درمانش می باشد بسیار ناچیز است.

محمد فروغی: آقای مقصودی لطفا بفرمایید که عکس العمل تشکلها و انجمن های فرهنگی افغانستانی مقیم ایران، خصوصاً سفارت افغانستان بحیث نماینده کشورمان که در قبال هموطنان خودش وظیفه دارد چه بوده است؟

آقای مقصودی: سفیر جمهوری اسلامی افغانستان در تهران اقای دکتور نصیر احمد نور، عصر روز سه شنبه 12 عقرب 1394 از مصدومان حادثه در بیمارستان شهدای یافت آباد عیادت نمود و برای هر بیمار یک گل دادند، اما متأسفانه تا این لحظه از سوی سفارت کدام اقدامی موثری در جهت پیگیری مسایل حقوقی قضیه و تأمین هزیه های درمانی مصدومان صورت نگرفته است، از این رو ماخانواده های مصدومان و مهاجرین مقیم باقر شهر از شخص سفیر گلایه مند هستیم، چرا که در این گونه رویدادها انتظار معمول این است که سفارت کشور متبوع افراد آسیب دیده، برای پیگیری قضایا، یافتن عوامل و مسؤولان احتمالی و تبعات حقوقی و قانونی آن به منظور اعاده حق شهروندان آسیب دیده اش، وارد عمل شود و در صورتی که تقصیری بر کسی بار نشد، هزینه های مداوا و رسیدگی به وضعیت درمانی آسیب دیدگان را بر عهده بگیرد.

همین طور تشکل های مهاجرین افغانستانی مقیم ایران برای رسیدگی به وضعیت خانواده های کشته شدگان و مصدومان حادثه انفجار در هیات عزاداران حسینی به وزیر محترم بهداشت جمهوری اسلامی ایران نامه نوشته اند، از او درخواست کرده‌اند که به وضعیت این مهاجرین آسیب‌دیده رسیدگی شود، اما متأسفانه تا این لحظه هیچگونه  اقدامی در جهت کاهش آلام و درد مصدومان حادثه، از سوی این وزارت خانه صورت نگرفته است .

لازم به ذکر است برای پیگیری حقوقی و رسیدگی به وضعیت آسیب دیدگان این رویداد، ابتدا جمعی از فعالان مهاجرین، حرکت های را آغاز کرده‌بودند اما متأسفانه پس از گذشت چند روز دیگر خبری از آن ها نیست مثل که آن ها هم، مارا فراموش کرده اند. لذا ما از همه فعالان عرصه فرهنگی و اجتماعی و مسئولین ذی ربط عاجزانه استدعا داریم که به عنوان وظیفه اخلاقی و اسلامی خودش به کمک مصدومان حادثه و خانواده های محترم شان بشتابد.

محمد فروغی:اقای امیری لطفاً  در خصوص تفکیک جنسیتی و سنی مصدومان برای خوانندگان بیشتر توضیح بفرمایید؟

 

اقای امیری: مصدومان به لحاظ تفکیک جنسیتی 22 نفر مرد، که 19 نفر شان بزرگسال و 3 نفر طفل می باشد، و 18 نفر زن در میان مصدمان می باشند که از جمله آنان شش نفر طفل و مابقی بزرگسال میباشد.

محمد فروغی: اقای امیری بفرمایید انتظارات شما من حیث روحانی هیئت از خوانندگان این مطلب و خیّرین چیست؟

 

اقای امیری: در ابتدا از همه مومنین و خیرین التماس دعا و بعد تقاضای مساعدت و همکاری در خصوص تامین هزینه های درمانی را نسبت به مصدومین دارم.

 درثانی از مسولین محترم جمهوری اسلامی ایران تقاضای رسیدگی عادلانه و بی طرفانه نسبت به این حادثه را داشته و توجه شان را نسبت به مداوا و تسهیل هزینه های درمانی مصدومان دارم.

تذکر:

خیّرین محترم جهت مساعدت مالی به جناب آقای الله بخش مقصودی ریس و مسئول هیئت شهدای هفتاد و دوتن تماس بگیرد.

شماره تلفن الله بخش مقصودی :09120868012 

تصاویر محل وقوع حادثه

 

 

تصاویر برخی از مصدومان و مجروحان

 

 

 

 

 

 

تصاویر تشییع جنازه پنج تن از جان باختگان

 

 

مطالب مشابه

ارسال نظر برای این مطلب

کد امنیتی رفرش