آخرین مطالب

تماس با ما

تماس با ما

در افغانستان فسادها آشکار است اما مفسدین ناپیدا

ریشه ای درخت تنومند فساد اداری راقطع کنید

در افغانستان فسادها آشکار است اما مفسدین ناپیدا!

درخت فساد اداری تا عمق سر زمین قلب برخی مقامات افغانستان ریشه دوانده است. پس مبارزه بافساد اداری کجا به این سادگی در افغانستان امکان دارد؟

 

حقیقت موضوع همانگونه که بعض تحلیلگران آگاه و درد مند کشورمان می گویند این است که ریشه ای فساد اداری همان تبعیض قومی و مسابقه در جای دادن وزرا از اقوام خود در داخل ادارات و بی توجهی به شایسته سالاری و لیاقت کاری افراد است.

 با این وضع یک عده که مربوط به اقوام خاص است احساس مصونیت و معافیت مطلق از  محاکمه و مجازات می کنند به همین خاطر است که آزادانه دست به هر فسادی که دل شان خواست می زنند کسی هم به آنها گفته نمی تواند که بالای چشم تان ابرو است زیرا در آن مقامهای مافوق مافوق حامیان قدرتمند و بسیار بلند پایه دارند که در اثر بلندی پایه شان دست هیج محکمه ای به محاکمه و مجازات شان نمی رسد.

به نظر می رسد اگر مقامات کشور عزم مبارزه با فساد اداری را دارند باید ریشه ای فساد را که همان قوم سالاری، قوم بازی، منفعت طلبی و زیاده خواهی به جای شایسته سالاری و عدالت خواهی است قطع نموده به شایسته سالاری و ملت سازی و وحدت ملی روی بیاورند.

مقامات تبعیضگرای کشورمان طوری وانمودمی کنند که گویا ریشه های فساد اداری هنوز ناپیدا و مبارزه با آن بسیار پیچیده است.

به گزارش سایت افغان پیپرفساد اداری در افغانستان که به گفته ای خود رئیس جمهور دیگر به اوج خود  رسیده است و افغانستان را در زمره مفسدترین کشورهای جهان قرار داده است، بعد از گذر ده سال تا کنون راه حلی برای ریشه کردن آن پیدا نشده است.

اداره مبارزه با فساد اداری که از آغاز تشکیل حکومت شروع به کار کرده است دلایل مختلفی برای عدم موفقیت پروسه مبارزه با فساد ذکر میکند.

وجود ادارات موازی مختلف و عدم هماهنگی آنان و همچنین افراد زورمند و مقاماتی که هرگز اجازه عملکرد صحیح به این اداره را نمیدهند از عواملی است که تا کنون مفسدین را در مقامات بلند پایه خود نگاه داشته و فساد را هر روز در کشور تشدید کرده است.

با وجود ادارات متعدد فراوانی که در راستای پروسه مبارزه با فساد اداری کار میکنند هنوز نام افراد مفسد مشخص نشده است و همه این ادارات هر از گاهی سر بلند کرده و افزایش فساد در کشور را تایید میکنند.

در همین حال اداره مبارزه با فساد اداری میگوید که وظایف این اداره نظارت، ارائه و طرح پالسی های جلوگیری کننده از فساد اداری و تحقیقات ابتدایی در امور فساد اداری است. این اداره تنها افراد مضنون را با ارائه اسناد معتبر در اختیار دادستانی قرار میدهد و افشای نام این افراد تا زمانی که جرمشان به طور کامل به اثبات برسد در صلاحیت این اداره نمیباشد

.

این اداره همچنین مدعی است که در سال 1389 در رابطه با 216 قضیه فساد اداری تحقیقات کاملی انجام داده است و اسناد موثق از 34 پرونده ای که جنبه جرمی داشته را به دادستان کل تحویل داده است و در سال 1390 نیز بر بیش از 250 قضیه فساد اداری کار صورت گرفته است که از این جمله 32 مورد از این موارد مستند سازی شده و بر اساس اسناد به دادستانی فرستاده شده است که در این اسناد نام افراد در سطوح مختلف از جمله وزیر و دیگر مقامات بلند پایه نیز ذکر شده است.

این در حالی است که دادستانی کل اظهار میکند هیچ پرونده ای در اختیارش قرار داده نشده است تا بتواند افراد فاسد را شناسایی کرده و به جرم آنان رسیدگی کند

.

با وجود اظهارات دادستانی مبتنی بر عدم در دسترس بودن نام افراد مفسد، سال گذشته معین دادستان کل در پارلمان نام ده تن از وزیران مفسد را آشکار ساخته بود که هیچ اقدامی در رابطه با شناسایی جرم این افراد و تطبیق قانون بر این افراد صورت نگرفت.

به باور کارشناسان تا زمانی که ادارات موازی متعدد در کشور از بین نرفته و روحیه در نظر داشت منافع ملی کشور برای تمام صاحب منصبان، مقامات و مردم در کشور به وجود نیاید و فساد و مفسدین در کشور همچنان باقی خواهد ماند.

منبع آرزوی عدالت

مطالب مشابه

ارسال نظر برای این مطلب

کد امنیتی رفرش