آخرین مطالب

تماس با ما

تماس با ما

بدنبال تنش‌های سیاسی میان کابل و اسلام آباد، پاکستان جنگ اقتصادی علیه افغانستان را آغاز کرد

بدنبال تنش‌های سیاسی میان کابل و اسلام آباد،  پاکستان جنگ اقتصادی علیه افغانستان را آغاز کرد

 

پاکستان به تازگی محدودیت‌هایی را برای ترانزیت کالاهای افغانستانی از خاک این کشور به بازارهای هند ایجاد کرده است.

 

بر اساس توافق نامه سازمان حمل و نقل و تجارت افغانستان- پاکستان (APTCCA) که در ژوئن  سال 2001 به امضای 2 طرف رسید، پاکستان موظف شد تا مجوز صادرات کالاهای افغانستانی را از طریق شهرهای مرزی کراچی و گوادر به بازارهای هند صادر کند.

اخیرا اسلام آباد محدودیت‌هایی را برای ترانزیت کالاهای افغانستانی از طریق خاک پاکستان به هند برای تاجران افغانستان اعمال کرده که این امر موجب نارضایتی آنها شده است.

در این میان وزارت تجارت و صنایع افغانستان اعلام کرد که پاکستان مانعی برای گسترش حجم تجارت میان افغانستان و هند است.

قرار است در جلسه آینده هیئت دولت، اشرف غنی با وزاری خارجه، تجارت و حمل و نقل در این زمینه به بحث و گفت‌وگو بپردازند.

این پایگاه خبری افزود: تنش‌های سیاسی میان افغانستان و پاکستان پس از حملات تروریستی کابل افزایش یافت.

اشرف غنی ریاست جمهوری افغانستان پس از حملات تروریستی اخیر در پیامی پاکستان را به همکاری با تروریست‌ها متهم و دولت این کشور را به قطع روابط تهدید کرد.

این در حالی است که طی روزهای گذشته کمپینی تحت عنوان تحریم کالاهای پاکستانی در میان کاربران افغانستانی فضای مجازی راه اندازی شده است.

 

همچنین سرای شهزاده، بزرگترین موسسه مالی افغانستان در ولایت کابل، خرید و فروش ارز پاکستان را ممنوع کرده است.

تعلیق واردات دارو از پاکستان به کشور

 

اتحادیه وارد کنندگان دارو در واکنش به افزایش حملات انتحاری و انفجاری در شهر کابل و دیگر ولایت کشور تصمیم به تحریم داروهای پاکستانی گرفته اند.

عبدالقادر زازی وطن دوست رییس اتحادیه وارد کنندگان دارو و نماینده مردم در مجلس نمایندگان در مصاحبه ای با خبرگزاری جمهور در این باره گفت که دست داشتن نظامیان پاکستان در ناامنی های افغانستان آنان را وادار به این اقدام نموده است.

آقای زازی تصریح نمود: “هدف از این اقدام در قدم اول حمایت از سیاست های اخیر دولت افغانستان در قبال پاکستان است و در قدم دوم هدف آن فشار آوردن بر پاکستان می باشد”.

وی افزود: ” ما می خواهیم به پاکستان بگوییم که منافع شخصی را بالاتر از منافع ملی نمی دانیم و مردم افغانستان همیشه در کنار دولت شان قرار دارند”.

رییس اتحادیه وارد کنندگان دارو خاطرنشان ساخت که این اقدام آنان بر قیمت دارو در کشور تاثیری نخواهد داشت و آنان بدیل های زیادی برای واردات داروی پاکستانی دارند.

آقای زازی با بیان این مطلب که این اقدام آنان مرحله ی تحریم نه بلکه مرحله ی حمایت از دولت و فشار بر پاکستان می باشد اظهار داشت که با این اقدام اتحادیه واردکنندگان دارو علاوه بر وارد کردن فشار بر دولت پاکستان، اقتصاد این کشور نیز تهدیدهایی جدی روبرو خواهد شد.

به گفته ی وی؛ بسیاری از سرمایه گذاران بزرگ تولید دارو در پاکستان کسانی اند که مستقیم در سیاست های این کشور دخیل اند که از آن جمله می توان به نخست وزیر و رهبر جماعت علمای اسلام پاکستان اشاره کرد که دارای بزرگترین شرکت های تولید دارو می باشند.

این نماینده مردم در شورای ملی ابراز امیدواری نمود که آنان با این گونه فشارهای خود بتوانند پاکستان را قانع کنند تا به خواست های برحق دولت و مردم افغانستان احترام بگذارند.

گفتنی است که هم اکنون بیش از ۵۰ درصد از بازار داروی افغانستان را داروهای پاکستانی تشکیل می دهد و پاکستان از فروش این داروها در افغانستان میلیون ها دالر سود به دست می آورد.

باید یادآور شد که این اقدام اتحادیه واردکنندگان دارو در حالی صورت می گیرد که به تازگی شهروندان کشور در واکنش به افزایش حملات انتحاری و انفجاری در کابل دیگر ولایات، با راه اندازی تبلیغاتی گسترده خواهان تحریم کالاهای پاکستانی شده اند.

این تبلیغات از طریق انترنت و صفحات اجتماعی به ویژه فیسبوک روز به روز دست به دست شده و هر لحظه به طرفداران آن افزوده می شود.

در این تبلیغات تاکید شده است که خریداری محصولات و کالاهای پاکستانی معادل به ریختن پول هنگفت به جیب تروریستان می باشد.

در همین حال؛ گزارش هایی وجود دارد که شهروندان در ولایت های غزنی، زابل، پکتیا، پکتیکا، قندهار، ننگرهار از نهادهای امنیتی خواسته تا جلوی خرید و فروش کالاها به کلدار پاکستانی را بگیرد.

سرای شهزاده کابل – بزرگترین مرکز تبادله ارزهای خارجی- نیز به طور موقت از روز چهارشنبه بدین سو از تبادله کلدار پاکستانی خودداری کرده است.

مطالب مشابه

ارسال نظر برای این مطلب

کد امنیتی رفرش