آخرین مطالب

تماس با ما

تماس با ما

احمد سعیدی: افغانستان در حال حاضر دایره‌ای است که کشورها ی دنیا در آن زورآزمایی و بزکشی می‌کنند

احمد سعیدی: افغانستان در حال حاضر دایره‌ای است که کشورها ی دنیا در آن زورآزمایی و بزکشی می‌کنند

 

احمد سعید، کارشناس مسائل سیاسی، به خبرنگار پایگاه اطلاع‌رسانی پیام آفتاب می‌گوید افغانستان در حال حاضر دایره‌ای است که کشورها و ابرقدرت‌های دنیا در آن زورآزمایی و بزکشی می‌کنند. آنها همه در این صدد هستند که چه کسی گوسفند را به دایره می‌اندازد و آن را متعلق به خود می‌کند.

 

احمد سعیدی: افغانستان میدان بزکشی قدرت‌های جهان شده است

افغانستان کشوری محاط در خشکی است و به دلیل موقعیت استراتژیک جغرافیایی که دارد از بدو کسب استقلال تاکنون هزینه‌های زیادی بابت این موقعیت حساس خود پرداخته است؛ افغانستان اگرچه دارای منابع سرشار نفت و گاز نیست اما می‌تواند قدرت‌های اتمی چون روسیه و پاکستان و چین و ایران و حتی و چین و اروپا را به هم وصل کند.

این موقعیت جغرافیایی اگر برخلاف روند گذشته با درایت دولتمردان افغانستان همراه شود می‌تواند کشور را به یک سرزمین مرفه از لحاظ اقتصادی و سرشار از صلح و آبادانی تبدیل کند.

به تازگی دولت وحدت ملی در یک سیاست گذاری کلان قصد دارد افغانستان را به چهار راه ترانزیتی منطقه تبدیل کند تا کشورهایی مثل چین، روسیه، هند، پاکستان و حتی ایران از طریق افغانستان به هم متصل شوند؛ این اتصال که این کشورها را از نگاه منافع اقتصادی به هم گره می‌زند، می‌تواند کاری کند تا کشورهای دخیل در جنگ افغانستان به خاطر به خطر نیفتادن منافع خود هم که شده از جنگ‌افروزی و حمایت از تروریست برای غلبه بر ترس ناشی از از دست دادن جایگاه خود در افغانستان، دست بردارند.

اینکه افغانستان صفحه بازی‌های سیاسی قدرت‌های کلان است یک واقعیت است اما دولتمردان ما باید به هوش باشند که در ازای سپردن میدان جنگ به این قدرت‌ها هزینه‌های لازم را دریافت کنند و نگذارند مردم بیش از این قربانی قدرت طلبی قدرت‌ها شوند.

احمد سعید، کارشناس مسائل سیاسی: افغانستان در حال حاضر دایره‌ای است که کشورها و ابرقدرت‌های دنیا در آن زورآزمایی و بزکشی می‌کنند. آنها همه در این صدد هستند که چه کسی گوسفند را به دایره می‌اندازد و آن را متعلق به خود می‌کند.

وی می‌افزاید جنگ افغانستان علاوه بر اینکه ابعاد منطقه‌ای، داخلی و فرامنطقه‌ای دارد ابعاد اقتصادی، سیاسی و حتی فرهنگی هم دارد. رقابت‌هایی که در ابعاد منطقه و فرامنطقه وجود دارد درد دیگری است که دامن مردم افغانستان را گرفته است. در فراه، هلمند و قندوز جنگ جریان دارد و متأسفانه حکومت افغانستان تا هنوز مانند یک کشتی است که بر خون سربازان ما ایستاده است و اگر خون این سرابازان نباشد این نظام دیگر ماندنی نیست و توان ایستادن ندارد.

سعیدی معتقد است جنگ در افغانستان دلایل متعددی دارد.

وی تأکید می‌کند گفته می‌شود جنگ افغانستان، جنگ تروریست‌ها است این موضوع فقط یک بعد قضیه است. همه می‌دانند که افغانستان می‌خواهد با همکاری ایران و هند بندر چابهار را راه اندازی کند. با راه اندازی آن، بندر گوادر در پاکستان از رونق می‌افتد؛ بنابراین پاکستانی‌ها می‌خواهند این جنگ دوام کند تا منافع آنها در افغانستان با این بندر به خطر نیفتد.

 علاوه بر این، هلمند مرکز موادمخدر در افغانستان است، پاکستان با همکاری آمریکا می‌خواهد رهبری گروه طالبان را به آنجا انتقال دهد تا کنترل کامل آن را داشته باشند. قندوز هم باید دهلیزی به آسیای میانه باشد تا غربی‌ها بتوانند روسیه را تحت کنترل خود درآورند.

 این جنگ ابعاد مختلف و کشورهای دخیل مختلفی دارد؛ پاکستان و عربستان سعودی از جمله این دو کشور می‌باشد و خون‌های زیادی را در طی سال‌های مختلف در اینجا ریخته‌اند. عربستان سعودی و پاکستان اولین کشورهایی بودند که گروه منفور طالبان را به رسمیت شناختند.

وی اضافه می‌کند متأسفانه حکومت‌هایی که استقلال اقتصادی ندارند، استقلال سیاسی هم ندارند و افغانستان و حکومت وحدت ملی هم هر روز جبهه عوض می‌کنند و هر جایی که بوی کمکی آید به آنجا می‌روند بدون اینکه فکر کنند آیا این رفتن‌ها به نفع شان می‌باشد یا نمی‌باشد؛ بنابراین با این اوضاع ما نمی‌توانیم انتظار امنیت و آرامش در افغانستان را داشته باشیم چرا که اگر این کمک کننده‌ها اهدافشان روی آرامش نچرخد، آرامشی هم وجود نخواهد داشت.

منبع: پایگاه اطلاع‌رسانی پیام آفتاب

مطالب مشابه

ارسال نظر برای این مطلب


سیستم انتقال مطالب و ارسال نظر راه اندازی شد!
سایت های درخواستی اضافه شد!
با استفاده از این سیستم شما می توانید مطالب دیگر سایت ها را فقط با یک کلیک و به صورت کاملا خودکار به سایت خود منتقل کنید.

از دیگر قابلیت های این سیستم ارسال نظر گروهی است و شما می توانید با یک کلیک نظر خود را به هزاران بلاگ ارسال کنید!

فقط کافیست یک بار امتحان کنید. برای ورود به سایت بر روی گزینه [ وبسایت ] کلیک کنید.

http://ba-everything.ir/?p=19708


کد امنیتی رفرش