آخرین مطالب

تماس با ما

تماس با ما

استاد ماریا رهین: گفتگوهای صلح یک برخورد احمقانه تاریخی است

استاد ماریا رهین: گفتگوهای صلح یک برخورد احمقانه تاریخی است

 

«ماریا رهین» استاد دانشکده روزنامه نگاری دانشگاه بلخ در یک مصاحبه اختصاصی با پیام آفتاب گفت که گفتگوهای دوباره صلح که میان حکومت افغانستان و گروه طالبان با میزبانی پاکستان آغاز شده است، یک برخورد احمقانه تاریخی می‌باشد.

 

افغانستان در شرایطی حساس قرار دارد؛ از یک طرف گفتگوهای صلح و دغدغه‌های مرگ ملا عمر و استفاده از این فرصت، بر سر زبان‌های آمده و از طرف دیگر شدت گرفتن جنگ‌ها میان نظامی‌پوشان افغان و گروه طالبان مردم را نگران ساخته است.

ولایت های شمال و شمال شرق افغانستان نیز از ساحات است که در چند ماه گذشته میدان نبردهای سنگین گروه طالبان داخلی و تروریست های بین با نیروهای امنیتی افغان بوده و تاهنوز هم جنگ در بخش های از این حوزه به گونه شدید جریان دارد.

 

براساس گفته‌های خانم ماریا رهین گفتگوهای دوباره صلح که میان حکومت افغانستان و گروه طالبان با میزبانی پاکستان آغاز شده است، یک برخورد احمقانه تاریخی می‌باشد که نتیجهٔ اثرگذاری را، در امر آوردن صلح و ثبات دایمی در کشور ندارد.

 

ابر قدرت‌های جهان با راه اندازی جنگ در شمال و شمال شرق تلاش دارند تا به مناطق جدید دست پیدا کنند

استاد ماریا رهین آموزگار دانشکده روزنامه نگاری دانشگاه بلخ و اگاه امور مسایل سیاسی می گوید: ولایت‌های شمال بهار سال ۱۳۹۴ را با خشونت‌ها و خون ریزی‌های زیاد آغاز کردند که بیشتر جنگ‌های شمال و شمال شرق عوامل بیرون دارد.

وی با بیان اینکه عوامل ریشهٔ نا امنی و جنگ در ولایت‌های شمال و شمال شرق کمتر در میان مردم افغانستان وجود دارد، افزود: جنگ شمال بیشتر جنبه بیرون دارد، همان است که ابر قدرت‌های استعماری جهان تلاش دارند تا مناطق جدید و کشورهای جدید منطقه را بدست بیاورند.

به گفتهٔ استاد رهین ولایت‌های بدخشان و کندز در شمال شرق و ولایت فاریاب در شمال از نقاط استراتیژیک و اساس در این حوزه بوده که این مناطق همواره از ساحات مهم و ارزنده برای ابر قدرت‌های دنیا به هدف دست پیدا کردن به کشورها و مناطق جدید ارزش داشته است.

موصوف ضمن اینکه از کشورهای مشخص و معین که از این ولایت به عنوان زمینهٔ دست پیدا کردن به کشورها و مناطق جدید چیزی نمی گوید: اما تاکید کرد کشورهای ابر قدرت با استفاده از این ولایت تلاش دارند تا مناطق جدید را برای مواد سوخت اهداف شان تعین کرده و استفاده نمایند.

 

موصوف اضافه کرد: برعلاوه عوامل بیرون در جنگ‌ها و نا ارامی‌های کشور به ویژه در شمال نقش دارد، ضعف مدیریت در رهبری حکومت وحدت ملی نیز می باشد که حکومت در امر مبارزه با هراس افگنی و تروریستی ناکام بوده و برنامه منظم را ندارد.

خانم ماریا رهین ضمن اینکه از موقف گیری حکومت افغانستان در رابطه به مسلهٔ گروه طالبان شدیدآ انتقاد کرده، می گوید: رهبران حکومت در ۱۳ سال گذشته و تاهنوز گاهی طالبان را برادران ناراضی و اگاهی هم مخالفان سیاسی عنوان می کنند.

 

استاد دانشگاه بلخ تاکید کرد: گروه طالبان و مخالفان مسلح دولت در ۱۳ سال گذشته همواره دست به کشتار و قتل افراد بیگناه و مردم افغانستان زده اند و نیز این گروه در دولت افغانستان مشغول کارو زارهای سیاسی می باشد و در کشور مطرح است.

 

موصوف برعلاوه که بر توانمندی و ظرفیت بالای نیروهای امنیتی و نظامیان افغان در امر مبارزه با گروه طالبان و مخالفان مسلح دولت تاکید می کند اما می گوید: طالبان تا حدی در دولت نفوذ کرده که گاهی رهبران حکومت از کارکردهای طالبان چشم پوشی می کنند.

 

گفتگوهای تازه صلح یک برخورد احمقانه تاریخی است

 

استاد ماریا رهین بیان داشت:گفتگوها و قراردادهای صلح که در پاکستان از طرف حکومت افغانستان با گروه طالبان صورت می گیرد، برخوردهای احمقانه سیاسی از طرف حکومت است که من به عنوان یک افغان از این حرکت‌ها می‌شرم به این حکومت وابسته هستم که اینقدر احمق است.

وی با بیان این مطلب که کشور پاکستان به عنوان تولید کننده و فرستنده طالبان در افغانستان پنداشته شده و همواره این عمل را انجام داده است، افزود: اگر گفتگوهای صلح در دورهٔ اول تا حدی به موفقیت رسیده بود در دورهٔ بعدی خیلی از انگیزه‌های بوجود آمد.

اعلام شدن مرگ ملا محمد عمر رهبر پیشین گروه طالبان، مرگ پسر ملا محمد عمر و نیز تعین ملا اختر محمد منصور بحیث رهبر جدید طالبان از جمله انگیزه‌های است که کشورهای‌های منطقه با حرکات فریبانه شان افغانستان را تحت تاثیر شان قرار دهند.

 

نامبرده اذعان داشت:افغانستان از نگاه اقتصادی نیز دچار مشکل و نیازمند به کشورهای جهان می باشد که این امر همچنان سبب گردید در کنار دیگر عوامل کشور را تحت تاثیر کشورهای ابر قدرت دنیا قرار دهد و این کشورها نیز از این کمبودی افغانستان استفاده می کنند.

 

دولت افغانستان آن مدیریت را ندارد که از چند دسته گی طالبان برای آوردن صلح استفاده درست کند

 

خانم ماریا رهین در پاسخ به  این پرسش آیا دولت افغانستان میتواند از چند دسته گی طالبان استفاده درست کرده، امنیت و صلح را در افغانستان بوجود بیاورد؟ می گوید: دولت افغانستان آن مدیریت را ندارد که از این موقع به گونه درست استفاده نماید.

 

به گفتهٔ این اگاه مسایل سیاسی، گروه طالبان برعکس از این چند پارچه‌گی شان استفاده خیلی زیادی خواهند بردند و در گذشته مردم افغانستان با یک گروه طالبان روبرو بودند اما حالا با چندین گروه مواجه هستند و تهدیدات امنیتی بیشتر می شود.

بر بنیاد اظهارات استاد رهین حکومت توانایی مدیریت جنگ افغانستان را ندارند و این جنگ از بیرون از مرزهای کشور سازماندهی شده و بدبختانه در دورن نظام انگیزه طالب ستیزی وجود ندارد که این امر سبب شده مدیریت جنگ از دست حکومت افغانستان بیرون شود.

برعلاوه مردم؛ حتا جنرال فریبی در ارگ ریاست جمهوری وجود دارد

استاد دانشگاه بلخ ضمن اینکه دستگاه دولت افغانستان را یک دستگاه فاسد عنوان می کند، بیان داشت: لازم نیست که طالب با همان لنگی و تفنگ در دستگاه حکومت باشد بلکه تفکر و عقیده طالبانی در دوران دولت افغانستان وجود دارد که بدتر از وجود ظاهری طالبان است.

خانم رهین به حضور جنرال عبدالرشید دوستم معاون اول رئیس جمهور افغانستان در شمال به ویژه در ولایت‌های (جوزجان و فاریاب) اشاره کرده، می گوید: این جنرال ۵ ستارهٔ ما نیز نمیتواند که در تامین صلح و آوردن امنیت نقش اثر گذاری داشته باشد چون اجازه جنگ علیه طالبان برایش داده نشده است.

وی با بیان اینکه جنرال دوستم همان قوت نظامی و انگیزهٔ ضد طالبانی را از دست نداده بلکه بیشتر شده اما از طرف ارگ ریاست جمهوری اجازه تهاجم و حمله بالای طالبان داده نمی شود، افزود: تاهنوز هم جنرالان و نظامیانی هستند که انگیزه طالب ستیزی در کشور دارند.

به گفتهٔ استاد ماریا رهین برعلاوه که مردم فریبی از طرف رهبران حکومت وحدت ملی به ویژه ارگ ریاست جمهوری در اوج خود رسیده است بلکه جنرال فریبی نیز وجود دارد و جنرالان که انگیزه مبارزه علیه طالبان را دارند، از طرف ارگ سانسور شده و فریب داده می شوند.

قابل ذکر است هم اکنون جنرال عبدالرشید دوستم معاون اول ریاست جمهوری افغانستان در ولایت فاریاب در شمال کشور حضور دارد و رهبری جنگ این ولایت را به عهده گرفته و بیان داشته تا زمانی که فاریاب را امن نسازد دوباره به کابل باز نخواهند گشت.

این در حالی است که هم اکنون درگیرهای شدید و جنگ‌های سنگین در ولایت‌های مختلف مانند بدخشان، کندز، فاریاب، سرپل، بغلان و جوزجان جریان دارد و تحرکات طالبان نیز در چند ماه گذشته در بخش‌هایی از شمال و شمال شرق بیشتر شده است.

منبع:سید حبیب الله نجفی زاده / خبرنگار خبرگزاری پیام آفتاب در شمال افغانستان (مزارشریف)

مطالب مشابه

ارسال نظر برای این مطلب

کد امنیتی رفرش