آخرین مطالب

تماس با ما

تماس با ما

پس لرزه های نتایج کنکور سال ۱۳۹۱

پس لرزه های نتایج کنکور سال ۱۳۹۱

وزارت تحصیلات عالی افغانستان طرحی را ترتیب داده که براساس آن شمار کامیابان امتحان کنکور در هر ولایت به تناسب نفوس و فارغان مکاتب آن، محدود می‌شود...

 

وزارت تحصیلات عالی افغانستان طرحی را ترتیب داده که براساس آن شمار کامیابان امتحان کنکور در هر ولایت به تناسب نفوس و فارغان مکاتب آن، محدود می‌شود.«بری صدیقی» معاون امور دانشجویان وزرات تحصیلات عالی/آموزش عالی افغانستان به بی‌بی‌سی گفت: به خاطر این که حق تلفی نشود که در یک ولایت زیاد و یک ولایت کمتر در کنکور کامیاب شوند، به اساس اوسط نفوس و شمار فارغان در هر ولایت یک حد در نظر گرفته می‌شود. حق هر ولایت تعیین می‌شود و پس از آن امتحان سرتاسری گرفته می‌شود. آقای صدیقی می‌گوید که وزارت تحصیلات عالی پس از اعلام نتایج کنکور سال گذشته، به منظور دسترسی عادلانه تمام ولایات کشور به دانشگاه ها و تامین عدالت اجتماعی به همکاری جامعه مدنی، نمایندگان مجلس، صاحب نظران و شماری از روسای دانشگاه ها، کار روی این طرح را آغاز کرد.

وی گفت که به هدایت حامد کرزی رئیس جمهوری افغانستان سمیناری مشترک از سوی وزارت‌های تحصیلات عالی، آموزش و پرورش و کار و امور اجتماعی برگزار شد که در آن این طرح به اتفاق آرا تایید گردید.

پذیرفته شدن شمار زیادی داوطلب در کنکور از ولایت‌های دور افتاده و عدم راه‌یابی داوطلبان شهرهای بزرگ باعث شد که سال گذشته تعدادی از نمایندگان مجلس، وزارت آموزش عالی را متهم کنند که بر اساس نژاد و زبان امتیازهایی را به تعدادی از ولایت‌ها از جمله ولایت دایکندی در مرکز افغانستان داده است.

وی گفت که این طرح در روزهای آینده برای تصویب به شورای وزیران فرستاده می‌شود.چون این طرح طرزالعمل است پس از تصویب شورای وزیران قابل اجرا می‌باشد.

واکنش نمایندگان پارلمان

شماری از نمایندگان مردم در پارلمان با بیان اینکه طرح سهمیه بندی ورود به دانشگاه خلاف قانون اساسی است، خاطرنشان کردند: قانون اساسی گفته که تمام اتباع حق تحصیل دارند، ما می‌پذیریم اما دسترسی به این حق باید براساس شایستگی و لیاقت صورت گیرد.

یکی از نمایندگان پارلمان در اظهارات خودش بیان داشت که: در یک بخش وسیعی از افغانستان مردم به دانش آموزی فوق العاده توجه پیدا کردند اما در جاهای دیگر مردم مکتب و مدرسه را می‌سوزانند و کسانی که به مکتب می‌روند تهدید می‌شوند. این اوضاع تیم آقای کرزی و خودش را از پیامدهای این حوادث در آینده افغانستان نگران ساخته است.

حفیظ منصور نماینده مجلس

به اساس طرح جدید وزارت تحصیلات عالی، کسانی می‌توانند شامل امتحان کنکور شوند که در سه سال آخر مکتب، اوسط نمراتشان ۶۵ درصد را تکمیل کند.

آقای صدیقی می‌گوید که این کار سبب می‌شود شایسته سالاری در نظر گرفته شود و از جعل و تذویر نیز جلوگیری شود.

به باور وی، اکثر تقلب ها در امتحان کنکور از سوی دانش آموزانی که این درصدی را تکمیل نمی‌کنند، صورت می‌گیرد.

وی کامیابی و ناکامی های نابرابر در کنکور را در ولایات مختلف 'ظلم" می‌خواند و تاکید می‌کند که محدود کردن شمار کامیابان هر ولایت، به معنای دادن امتیاز به کسی نیست.

به گفته آقای صدیقی، این طرح وزارت تحصیلات عالی یگانه راه برای دسترسی عادلانه به تحصیلات عالی با کیفیت در سراسر کشور است.

با عملی شدن این طرح این امکان وجود دارد که نمرات کامیابی در کنکور در ولایات مختلف کاملا متفاوت باشد اما آقای صدیقی نمرات را تنها نشان شایستگی برای راهیابی به کنکور نمی‌داند.

وی می‌گوید: تنها نمره مطرح نیست، رقابت تنها نیست، بعضی گپ های دیگر هم است. ولایات آسیب پذیر هستند. مداخله افراد غیر مسئول، عدم همکاری گروه های ذیربط، نبود نیروی بشری کافی در ریاست امتحانات، اینها همه شفافیت امتحانات را مشکل می‌سازد.

وی در پاسخ به این که آیا این طرح از همچو مشکلات جلوگیری خواهد کرد، گفت: اگر این کار را نمی‌کردیم، چه می‌کردیم؟ به همان شکل سابق ادامه می‌دادیم، باز همان سر و صداها، همان مرده باد و زنده باد. آن وقت هیچ کس احساس مسئولیت هم نمی‌کرد. همه علیه ما قرار می‌گرفتند که حق ولایات تلف شد و پروسه شفاف نبود."

'طرحی خلاف قانون و موازین حقوق بشری'

حفیظ منصور یکی از نمایندگان مجلس می‌گوید که طرح سهمیه بندی راهیابی به دانشگاه ها، فوق العاده نادرست است و کاملا خلاف قانون اساسی افغانستان و موازین حقوق بشری است.

سال گذشته چهل و چهار هزار نفر به مراکز آموزش عالی افغانستان راه یافته بودند

وی به ماده ۴۳ قانون اساسی اشاره می‌کند که حق دسترسی به تحصیلات را به تمام اتباع افغانستان می‌دهد. وی میگوید که این طرح سبب ایجاد تبعیض و تنگ ساختن فضا برای رشد استعدادها خواهد شد.

آقای منصور گفت: "در یک بخش وسیعی از افغانستان مردم به دانش آموزی فوق العاده توجه پیدا کردند اما در جاهای دیگر مردم مکتب و مدرسه را می‌سوزانند و کسانی که به مکتب می‌روند تهدید می‌شوند. این اوضاع تیم آقای کرزی و خودش را از پیامدهای این حوادث در آینده افغانستان نگران ساخته."

عبدالقیوم سجادی یکی دیگر از نمایندگان مجلس نیز می‌گوید که این طرح به خاطر نگرانی های دولت از راهیابی شمار دانشجویان بیشتر از بعضی مناطق که سبب عدم توازن دانشجویان به تناسب قوم و جغرافیا شده، ترتیب شده است.

آقای سجادی تاکید می‌کند که این طرزاالعمل مخالف قانون اساسی و سایر قوانین عادی است.

مطالب مشابه

ارسال نظر برای این مطلب

کد امنیتی رفرش